De leerling zat heel erg vast met haar haren in de koptelefoon en bij al haar pogingen los te komen, werd het alleen maar erger.
Ik had met haar te doen hoor, maar ja, een schaar aangeven via het scherm is toch echt niet mogelijk.
De tiener-leerling liet zijn hele game-uitrusting zien; van schietstoel tot en met VR-bril.
En over die schietstoel gesproken; vanaf deze week heet een Codateken tijdens de lessen een schietschijf, want dat blijkt een heel stuk makkelijker te begrijpen als je het niet mee kunt aanwijzen.
Het blijven toch bijzóndere momenten als je online les geeft.
Zo leek deze week zelfs op een themaweek. Niet bewust ingevoerd, – al zou dat best nog eens een leuk idee zijn – maar gewoon spontaan ontstaan met als thema: huisdieren!
Ken je dat? Zo’n mooie zonnige dag waarop de zon helder tegen je witte muur schijnt en je met je handen van die schaduwfiguren maakt?
Dat hondje, waarbij je je duim tegen je middelvinger en ringvinger zet en dan je wijsvinger en pink in de lucht steekt?
Laat dat nou de greep voor de hoge D op een dwarsfluit zijn!
Nee, ik had het zelf ook nooit eerder ontdekt, maar tja, de leerling snapte echt niet wat ik bedoelde met het verschil tussen links, rechts en welke vinger wel, welke vinger niet en dan nog die webcam die de hele boel gespiegeld weergaf; het hielp er niet aan mee.
Dan maar zonder fluit met de vingers voorgedaan en ineens zag ik het hondje verschijnen. Zo ontwapenend als honden vaak werken, deed deze hand-hond dat ook bij de leerling. Ze kon weer vooruit in het liedje, al wilde ze natuurlijk vervolgens eerst nog heel veel andere schaduwfiguren laten zien.
Het was overigens niet het enige dier dat deze week langs kwam.
De hond van een leerling die steeds mee begon te janken waardoor de leerling in de lach schoot….toch maar even naar de bijkeuken gebracht….die hond dan hè?!
De hamster die wakker móest worden van de leerling, omdat ik hem toch écht even moest zien!
Tip1; vraag pas aan het eind van de les wat er in die kooi naast de leerling zit, want anders wordt er ongeveer bij elke ademhaling gekeken of Knabbel en Babbel al in het land van de levenden zijn of nog in hun middagdutje.
Tip 2; Vertel vervolgens niet lachend aan je ensemble wat je allemaal meemaakt met onlinelessen en huisdieren, want je hebt kans dat ze bijna allemaal een hond hebben. Yep…..ook volwassen leerlingen laten graag hun hond aan elkaar zien!
Misschien dat ik toch eens na ga denken over die themaweek!
Iemand nog een tip?